多治見少年少女合唱団とシニアコア











指導者



柘植洋子 つげようこ:指揮者





柘植洋子は、日本の合唱指揮者の重鎮であり東京混声合唱団桂冠
指揮者である田中信昭から指揮法を学んだ。 彼女は教師として
熱心に合唱活動に取り組み、教師になった年に NHK 音楽コンクール
岐阜大会で優良賞を受賞、2年後には同コンクールで優秀賞を受賞、
重ねてCBC 音楽コンクールで優秀作品賞受賞、また、その2年後には
全国グロスマン合唱音楽コンクールにおいて金賞を獲得し、合唱指揮
者として若い頃から頭角を現していた。1980年多治見少年少女合唱団
指揮者として招かれ、1985年に田中信昭と出会うことにより日本の
合唱界の最先端の合唱活動へと導かれるに至った。

彼女は、合唱指揮者として、発達段階に応じて変わる発声法の違いや、
そこから生まれる特徴的な声の響き、また、それらを生かした演奏の
在り方について現在まで探り続けている。また、作曲家の作品をいか
に深く理解するかが演奏の内実を決定することを大切にして演奏活動
を続けている。

彼女は合唱音楽に熱心なだけでなく、音楽文化の振興を願い、東海地
域の優れた演奏家と共に「アンサンブル・セラ」オーケストラを設立
し、多くの人々がオーケストラと一緒に演奏する機会を持つことがで
きるように努力している。現在、Xmasコンサートには、クワイアだけ
でなく、オーケストラに加わる有志も県内外から多く参加するように
なってきた。

柘植洋子は、年間20を超える演奏会を指揮している。小林研一郎や
飯森範親等優れた指揮者からの信望が厚く、小林研一郎指揮名古屋
フィル ハーモニー交響楽団「カルミナ・ブラーナ」「第9」、飯森
範親による「マタイ受難曲」の合唱指揮を務め賞賛された。彼女は、
県内外からコンクールの審査員や講習会の講師、演奏会の指揮者を
依頼され出かけることが多い。


CONDUCTOR

YOKO TSUGE

Yoko Tsuge learned to command from Nobuaki Tanaka who was the Laureate conductor of Tokyo Philharmonic Chorus. She tackled chorus activities in a school very enthusiastically as a teacher, she was awarded the maximum excellent prize in NHK contest at the year when she became a teacher, won prize for an excellent work in the CBC music contest, and won the gold award of Grossman chorus music competition. Then she was invited to Tajimi Choir as a conductor. In 1985, she met Nobuaki Tanaka and had him teach the method of command. She is studying about how to make the tone of voice according to the developmental stage of each attraction and how to perform the outstanding pieces of music. Also she was eager to establish not only chorus music but also let many people have opportunities to play with an orchestra, she let Tajimi Choir hold Ensemble Sera which was organized with excellent local musicians. Yoko Tsuge directed regular performances more than 20 stages of a year. She served "Carmina Burana" "No.9” concerts of the Nagoya Philharmonic Orchestra by Ken-ichiro Kobayashi and "Matthew Passion" by Norichika Iimori as the choir conductor. And she was praised. She sometimes joined the competitions of NHK and Japan Choral Association as a judge and gave lectures. She has continued searching for the way of Japanese chorus with Japanese composers.